Terveys2019-09-16T11:12:40+02:00

Project Description

Terveys on megatrendi – oma hyvinvointi kiinnostaa

Hyvinvointi ja terveelliset elämäntavat ovat viime vuosina kehittyneet megatrendeiksi. Tuoreimpiin kiinnostuksen kohteisiin kuuluu esimerkiksi suolisto, jonka merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ymmärretään yhä paremmin. Kuluttajat kamppailevat kuitenkin terveysviestien alati vaihtuvassa klikkiviidakossa parempaa oloaan tavoitellessaan.

Terveysviestinnässä onkin otettava rohkeita askeleita ja tarjottava entistä syvällisempää tietoa ollakseen uskottava. Aikaisemmin tabuina pidetyistä aroista ja intiimeistä aiheista kuten masennuksesta, vaikeasta ripulista, henkilökohtaisista intiimivaivoista ja elämää rajoittavasta yliaktiivisesta rakosta on voitava puhua asiantuntevasti niiden oikeilla nimillä.

Haaste: miten lähestymme herkkiä aiheita?
Terveysaiheet ovat moniulotteisia ja toisaalta henkilökohtaisuutensa vuoksi haastavia viestittäviä. Aihe saattaa tuntua nololta, epämukavalta ja kaikkiaan vaikealta lähestyä.

Akvamariini on kuitenkin menestyksekkäästi onnistunut rikkomaan tabuja vuosien kuluessa. Puhuimme ensimmäisten joukossa masennuksesta. Nostimme tuloksekkaasti yliaktiivisen rakon kiusallisen vaivan median pääotsikoihin. Ärtyneen suolen oireyhtymä vetisine ripuleineen ja ilmavaivoineen keräsi tuoreesti talon täyteen.

Sabora Pharman vatsatilaisuuteen kerääntyi 15 tärkeintä terveys- ja hyvinvointimedian edustajaa ja somevaikuttajaa kuulemaan ravitsemusterapeutti, tietokirjailija, FODMAP-asiantuntija Leena Putkosen hyvinvointiluentoa ärtyneen suolen oireyhtymän hoitokeinoista. Jo pelkästään näkyvyys Iltalehdessä tuotti 1,5 miljoonan yleisön.

Ratkaisumme on informaatiokeskeinen
Kun median ja somen portinvartijat saavat asiallista ja perinpohjaista tietoa, kynnys kertoa aiheesta madaltuu. Olemmekin ratkaisseet terveysviestintään liittyvät haasteet rehellisyydellä ja avoimuudella. Puhumme tabuina pidetyistä aroista aiheista rohkeasti ja niiden oikeilla nimillä toimittajille ja asiantuntijoille.

Rajojen rikkominen on välttämätöntä: aiheet ovat ihmisten todellisia vaivoja, joihin he haluavat tietoa ja apua. Samasta syystä vaikutamme tarvittaessa myös asiantuntijoihin, kuten lääkäreihin. Tarkoin laaditut tekstit sekä informatiiviset kuvitukset ja muut sisällöt rakentavat uskottavuutta. Hyödynnämme työssämme menestyksekkäästi myös asiantuntijapaneeleita, toimittaja- ja vaikuttajatilaisuuksia sekä ennakkoluulottomia vaikuttajayhteistöitä.

Erinomaisten tulosten perustana viestinnän ja toimialaosaamisen
Onnistuminen kiusallistenkin aiheiden viestinnässä avaa näkymää myös helpommin käsiteltäviin terveysaiheisiin. Laaja medianäkyvyys ja aiheen nouseminen keskustelunaiheeksi laajasti kertoo menestyksekkäästä ilmiöiden rakentamisesta. Olemme esimerkiksi kasvattaneet Sabora Pharman medianäkyvyyttä ja viestintätoimien kannattavuutta vuosi toisensa jälkeen; viimeisimmän kalenterivuoden osalta mediaosumien ja tavoitetun yleisön kokonaismäärän kolminkertaistui. Myös vaikuttajamarkkinoinnin toimilla on ollut suora ja merkittävä vaikutus vatsan turvotusta ja ilmavaivoja vähentävän itsehoitovalmisteen myyntiin.

Viestinnän suunnittelussa apunamme on usein myös alan ammattialaisia, kuten erikoislääkäreitä. Ravitsemukseen liittyvissä aiheissa hyödynnämme omia asiantuntijoitamme. Lääke- ja terveysviestinnässä tuloksia rakennetaankin pitkäjänteisyyden ohella ennen muuta vahvalla toimialaosaamisella.

Kokemuksemme: akupunktio, allergia, diabetes, ehkäisy, flunssa, hiukset, hiustenkasvu, IBS, ihonhoito, intiimihygienia, kolesteroli, kuukautiskuppi, liikahikoilu, maitohappobakteerit, masennus, nikotiiniriippuvuus, ripuli, rokotteet, silmien ja näkökyvyn hoito, sydänterveys, ummetus, vatsan hyvinvointi, vitamiinit ja laihdutusvalmisteet, yliaktiivinen rakko