Terveys on megatrendi ja hyvinvointi kiinnostaa – tabujen rikkominen on väistämätöntä
Terveys ja hyvinvointi sekä terveelliset elämäntavat ovat viime vuosina kehittyneet megatrendeiksi. Tuoreimpiin kiinnostuksen kohteisiin kuuluu esimerkiksi suolisto, jonka merkitys kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ymmärretään yhä paremmin. Kuluttajat kamppailevat kuitenkin terveysviestinnän alati vaihtuvassa klikkiviidakossa parempaa oloa tavoitellessaan.
Terveysviestintään onkin otettava entistä rohkeampi ote ja sen on tarjottava entistä syvällisempää tietoa ollakseen uskottavaa. Aikaisemmin tabuina pidetyistä aroista ja intiimeistä aiheista kuten masennuksesta, vaikeasta ripulista, henkilökohtaisista intiimivaivoista ja elämää rajoittavasta yliaktiivisesta rakosta on voitava puhua asiantuntevasti niiden oikeilla nimillä.
Haaste: miten lähestymme arkojakin aiheita?
Terveys- ja hyvinvointiaiheet ovat moniulotteisia ja toisaalta henkilökohtaisuutensa vuoksi haastavia viestittäviä. Aihe saattaa tuntua nololta, epämukavalta ja kaikkiaan vaikealta lähestyä.
”Akvamariini on menestyksekkäästi onnistunut rikkomaan tabuja vuosien kuluessa.”
Puhuimme ensimmäisten joukossa masennuksesta. Nostimme tuloksekkaasti yliaktiivisen rakon kiusallisen vaivan median pääotsikoihin. Ärtyneen suolen oireyhtymä vetisine ripuleineen ja ilmavaivoineen keräsi tuoreesti talon täyteen.
Järjestimme asiakkaallemme Sabora Pharmalle vatsatilaisuuden, johon kerääntyi 15 tärkeintä terveys- ja hyvinvointimedian edustajaa ja somevaikuttajaa kuulemaan ravitsemusterapeutti, tietokirjailija, FODMAP-asiantuntija Leena Putkosen hyvinvointiluentoa ärtyneen suolen oireyhtymän hoitokeinoista. Jo pelkästään näkyvyys Iltalehdessä tuotti 1,5 miljoonan yleisön.
Ratkaisumme on informaatiokeskeinen
Kun median ja somen portinvartijat saavat asiallista ja perinpohjaista tietoa, kynnys kertoa aiheesta madaltuu. Olemmekin ratkaisseet terveysviestintään liittyvät haasteet rehellisyydellä ja avoimuudella. Puhumme tabuina pidetyistä aroista aiheista rohkeasti ja niiden oikeilla nimillä toimittajille, vaikuttajille ja asiantuntijoille.
Rajojen rikkominen on välttämätöntä, sillä aiheet ovat ihmisten todellisia vaivoja, joihin he haluavat tietoa ja apua. Samasta syystä vaikutamme tarvittaessa myös asiantuntijoihin, kuten lääkäreihin. Tarkoin laaditut tekstit sekä informatiiviset kuvitukset ja muut sisällöt rakentavat uskottavuutta. Hyödynnämme työssämme menestyksekkäästi myös asiantuntijapaneeleita, toimittaja- ja vaikuttajatilaisuuksia sekä ennakkoluulottomia vaikuttajayhteistöitä.
Erinomaisten tulosten perustana viestintä ja toimialaosaaminen
Onnistuminen kiusallistenkin aiheiden viestinnässä avaa näkymää myös helpommin käsiteltäviin terveysaiheisiin. Laaja medianäkyvyys ja aiheen nouseminen keskustelunaiheeksi laajasti kertoo menestyksekkäästä ilmiöiden rakentamisesta. Olemme kasvattaneet Sabora Pharman medianäkyvyyttä ja viestintätoimien kannattavuutta vuosi toisensa jälkeen moninkertaistaen mediaosumien ja tavoitetun yleisön kokonaismäärän. Myös vaikuttajamarkkinoinnin toimilla on ollut suora ja merkittävä vaikutus vatsan turvotusta ja ilmavaivoja vähentävän itsehoitovalmisteen myyntiin.
Viestinnän suunnittelussa apunamme on usein myös alan ammattialaisia, kuten erikoislääkäreitä. Ravitsemukseen liittyvissä aiheissa hyödynnämme omia asiantuntijoitamme. Lääke- ja terveysviestinnässä tuloksia rakennetaankin pitkäjänteisyyden ohella ennen muuta vahvalla toimialaosaamisella, jota tiimistämme löytyy.
Tutustu tästä terveyden ja hyvinvoinnin palveluesitteeseemme.