Moniulotteinen kampanja neurologisen sairauden tunnettuuden lisäämiseksi

Neurologiset sairaudet koskettavat satoja tuhansia suomalaisia. Moniin niistä liittyy edelleen epäluuloja, väärinkäsityksiä tai hiljaisuutta. Kun kyse on aivoperäisistä sairauksista, puhutaan usein myös identiteetistä, toimintakyvystä ja elämänhallinnasta. Näiden sairauksien ymmärtäminen edellyttää oikean tiedon ohella potilaan äänen kuulemista – ja sen ymmärtämistä, että jokaisella potilaalla on oma, erityinen tilanteensa.

Toteutimme kansainvälisen lääkeyrityksen kanssa monikanavaisen kokonaisuuden neurologisen sairauden tunnettuuden lisäämiseksi. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä sairauden vaikutuksista, vähentää siihen liittyvää stigmaa ja vahvistaa yrityksen asemaa vastuullisena toimijana niin potilasyhteisöissä kuin asiantuntijakentässä.

Brändiä ja suhteita rakennetaan samanaikaisesti

Sairaus, joka vaikuttaa aivoihin, vaikuttaa kokonaisvaltaisesti yksilön elämään – ja hänen asemaansa yhteiskunnassa. Siksi viestintä suunniteltiin tasapainottamaan tiedon ja kokemuksen välistä dialogia. Autoimme toteuttamaan vaikuttajille, päättäjille ja potilasyhteisöille suunnattuja tapahtumia, joissa ääneen pääsivät niin huippuasiantuntijat, poliitikot kuin kokemusasiantuntijat.

Teimme tiivistä yhteistyötä potilasjärjestön kanssa molemminpuolisen ymmärryksen kartuttamiseksi sekä mm. kokemusosaajien löytämiseksi mukaan kampanjaan.

Case-videot ja oma verkkosivu kokemusperäisen tiedon jakamiseen

Kampanjan näkyvimmäksi osaksi nousi kampanjasivu, joka avasi sairautta useista näkökulmista. Lanseerauksen yhteydessä julkaistiin vaikuttava case-video, jossa potilas kertoo avoimesti elämästään neurologisen sairauden kanssa – ja siitä, millaisia seurauksia ennakkoluuloilla voi olla arjessa.

Sivuston lanseerausta tuettiin digitaalisella mainonnalla sekä näkyvyydellä potilasjärjestön omissa kanavissa. Sisällöt rakennettiin niin, että ne soveltuvat sekä Pohjoismaiden yhteiseen käyttöön että maaorganisaatioiden paikallisiin tarpeisiin.

Kampanjasta kerätyn tarkan analytiikan avulla – kuten verkkosivun kävijätiedot, videon katselumäärät ja medianäkyvyyden tulokset – voidaan lisäksi tuottaa päätöksentekoa tukevaa tietoa yrityksen sisäiseen käyttöön.

Osallistava kampanja rakentaa ymmärrystä ja vastuullista mainetta

Kampanja kasvatti näkyvyyttä, lisäsi hyväksyntää ja herätti keskustelua neurologisista sairauksista useissa kanavissa kuten tv:ssä. Yrityksen brändi vahvistui toimijana, joka kuuntelee potilaita ja toimii pitkäjänteisesti heidän hyväkseen.

Tulevissa kampanjoissa voidaan hyödyntää myös kansainvälistä potilasyhteistyöverkostoa, joka mahdollistaa viestinnän laajentamisen tutkimus- ja asiantuntijayhteisöihin sekä uusien yhteistyömuotojen kehittämisen.

Tutustu tästä terveysalan palveluesitteeseemme ja lähetä viesti, niin jutellaan lisää!