ruoka ja trendimuutokset Anuga 2021

Muutoksen aikakausi näkyi maailman suurimmilla elintarvikemessuilla

Yli 4600 kansainvälistä näytteilleasettajaa 169 maasta esitteli lokakuisessa Kölnissä tuotteitaan ja konseptejaan, joukossaan myös erinomaisia suomalaisia uutuustuotteita. Ruokatrendit koskettavat ja kiinnostavat jokaista, niin alalla työskentelevänä kuin yksilönä. Ohessa kertaamme parhaat messuhavainnot osastoilta ja presentaatioista.

Ennen messuille menoa ennustimme hiukan sekä tapahtuman, että elintarvikealan trendejä. Messujen laaja esittelijäkattaus vahvisti näitä ajatuksia. Lisäksi havaittavissa oli erilaisia lähestymiskulmia.

Messuilla perehdyttiin tietenkin nautittavaan traditionaaliseen ruoka- ja juomaosaamiseen uusine kulmineen. Toisaalta keskustelua hallitsivat selkeästi innovaatiot ja funktionaalisuus. Kasvisvaihtoehdot, vegaaniset tuotteet sekä lihan, kalan ja äyriäisten korvikkeet kiinnostavat nyt laajasti.

Vauhdilla kehittyvään teknologiaan perustuvia uutuuksia onkin tarjolla uskomaton määrä. Yksi tämän kehityksen voimakkaista draivereista on ilmastotietoisuus, eli ytimekkäästi sanoen planeettamme. Kuluttajat ovat globaalisti aiheesta yhä tietoisempia.

Top 10 globaalit trendit

Tutkimustulokset*) kertovat trendien osalta seuraavaa:

  1. Läpinäkyvyys – aina vain kovempi juttu
  2. Kasvipohjaiset tuotteet edellä – yhä uusissa kategorioissa ja laajemmille yleisöille
  3. Sopivaksi räätälöity – minun elämäntyyliini
  4. Uusi monikanavaruokailu – mitä, missä ja milloin haluan
  5. Terveyden ja immuunivasteen vahvistaminen – Covidin myötä kasvanut itsestään huolehtiminen
  6. Ravitsemushakkerointi – ravitsemusarvo, kestävyys ja myös eettisyys yhä vahvemmin näkyvissä
  7. Mielihaluni juuri nyt – uutuus tunnelmaani sopivassa pakkauksessa
  8. Trendien kohtaaminen – herkuttelun yllättävät yhdistelmät
  9. Moderni nostalgia – globaalit trendit paikallisten brändien nostajina
  10. Vaikuttajan aikakausi – luotettavuuden vaatimus kasvaa

*) Innova Market Insights, 2021. Akvamariinin vapaasti suomentama.

Uuden teknologian tuotteet nousevat viestinnällä

Erityisesti uudenlaiset – ja siksi aluksi vierailta tuntuvat – tuotteet huutavat viestintää tuekseen. Kuluttajat ovat tutkimusten mukaan huomattavan paljon halukkaampia hyväksymään myös innovaatioihin perustuvia uutuuksia, kun viestinnällä avataan sisältöä ja tuetaan kuluttajan maailmaan sopivissa konteksteissa, usein myös sopivilla tutuilla kasvoilla. Osuva viestintä on entistä enemmän avain menestykseen muuttuvassa maailmassamme.

Keskustelemme mielellämme lisää yrityksesi viestinnän tukemisesta kotimaassa ja ulkomailla.

Lähetä viesti, niin olemme sinuun yhteydessä: info@akvamariini.fi