
Kohtaamiset jälleen sallittuja – elintarvikeväki suuntaa Anugaan
Johtava kansainvälinen elintarvike- ja juomateollisuuden messutapahtuma Anuga jakaa jälleen lokakuussa tietoa prosessitekniikasta täyttö- ja pakkaustekniikkaan, pakkausmateriaaleista ainesosiin ja elintarviketurvallisuuteen sekä elintarviketuotannon innovaatioihin.
Elintarvikealan osaaminen kuuluu Akvamariinin kivijalkoihin. Kun rakennamme asiakkaidemme viestejä tai hoidamme elintarvikealan kuluttajapalvelua meille ulkoistettuna toimintona, ovat tieto ja laaja näkemys tarpeen. Silloin osaamme suodattaa viestien näkökulmat oikeanlaisiksi myös pidemmällä tähtäimellä.
Kuluttajien kiinnostuksenaiheet nousevat teollisuuden trendeiksi
Kun maailma muuttuu, myös elintarviketeollisuus uudistuu. Tutut trendit elävät ja muuntuvat uusiksi; innovoiva elintarviketeollisuus pyrkii aina vastaamaan yhä paremmin kuluttajien kysyntään. Ainakin näistä trendeistä odotamme uusia tietoja:
- Lihan osittainen korvaaminen on noussut merkittävään asemaan jo perinteisillä lihataloillakin. Luomutuotteiden nousukauden jälkeen kuluttajia kiinnostaa nyt puhdas syöminen, ns. clean labelling: ruokavaliosta ollaan usein entistä tietoisempia, ja siltä vaaditaan terveellisyyttä.
- Convenience ja välipalat heijastavat uusia tapoja elää, liikkua ja syödä: perinteistä ruokailua korvataan yhä useammin valmiilla ja jäähdytetyillä miniateriaterioilla.
- Terveys puoltaa voimallisesti asemaansa. Sekä kasvava tietoisuus omasta ruokavaliosta että intoleranssien lisääntyminen lisäävät erityisruokavaliotuotteiden tarvetta. Markkinoille tuodaan jatkuvasti lisää vaihtoehtoja vehnälle, gluteenille, laktoosille tai fruktoosille. Tämän mahdollistaa myös jatkuva tutkimustyö ja teollisuuden osaamisen kasvaminen.
- Kasvipohjaiset tuotteet elävät todellista nousukauttaan osana perusterveyttä ja kuntoilua. Yhä suositumpia ovat fleksaustuotteet, kasvis- tai vegaaniruoat sekä uudet elintarviketuotteet eläinperäisten tuotteiden kasvipohjaisina jäljitelminä.
- Superfoodit ja muinaiset jyvät ovat osaltaan vallanneet niin kotikeittiöt kuin ravintolatkin viime vuosina. Quinoa, tef, amarantti, hirssi ja durra ovat herättäneet kuluttajien kiinnostuksen siirtyen osaksi tietoisen ruokavalion rakentamista.
- Ei kuitenkaan sovi unohtaa myöskään herkuttelua, jota sitäkin aina tarvitaan. Herkutella voi kuitenkin monin eri tavoin ja ennustammekin, että herkuttelussa korostuvat ääripäät; terveellisemmät korvikkeet sekä luksustuotteet.
- Yksi suuri teema on vastuullisuus. Hedelmiä, vihanneksia, lihaa, mutta myös muita elintarvikkeita arvioidaan ja ostetaan entistä enemmän niiden tuotannon ja pakkaamisen vastuullisuuden mukaan. Verkossa tieto kulkee nopeasti, ja tuotannon taustat nousevat entistä herkemmin ja nopeammin keskusteluun.
Ruoka- ja juomatrendit näkyvät hieman eri tavoin ja eri aikaan eri kulttuureissa, mutta niillä on usein globaali pohja. Tulemme jälleen näkemään, miten alan viimeisimmät tuulet peilautuvat Suomeen – joskin elämme maassa, jonka elintarviketeollisuus tuottaa jatkuvasti myös omia upeita innovaatioita kotimaisille ja kansainvälisille markkinoille.
Seuraa matkaamme Anuga 2021 -elintarvikemessuille somekanavissamme LinkedInissä sekä Instagramissa!
Lähteet: Akvamariini, Anuga
Kiinnostaako Akvamariinin ulkoistettu elintarvikealan kuluttajapalvelu yritystäsi tai yksittäisiä brändejäsi? Täytä esitietolomake täällä, niin olemme sinuun yhteydessä!