Ulkoistettu kuluttajapalvelu lisää tehoa ja tietoa
Mikään ei ole elintarvikebrändille tärkeämpää kuin brändiarvojen toteutuminen kuluttajan ostopäätösprosessin kaikissa vaiheissa. Korona kasvatti kuluttajien odotuksia kuluttajapalvelujen toimivuutta kohtaan 55 %, joten osaava, tietoa kuluttajakentältä kerryttävä ja tehokas ulkoistettu kuluttajapalvelu on kriittisessä asemassa etenkin silloin, kun kuluttaja harkitsee ostopäätöstä vakavasti uudelleen tai brändiä halutaan kehua.
Asiakaskokemus kuluttajapalveluista merkitsee
Ostopäätökseen vaikuttavat kaikki kohtaamiset brändin kanssa, aina ensimmäisistä tutustumishetkistä kuluttajapalvelun yhteydenottoon. Jokainen kohtaaminen on merkityksellinen ja joko rakentaa tai murentaa mielikuvaa brändistä. Kuluttajapalvelun vuoro on, kun tuotteessa on jotakin poikkeavaa.
Kuluttajapalveluun ovat pääasiallisesti yhteydessä joko erittäin pettyneet tai erittäin tyytyväiset kuluttajat. Välimuotoa ei usein ole, sillä harva näkee vaivan jättääkseen keskinkertaisen kehun tai kertoakseen kokemuksen olleen ”vain OK”.
Jokainen yhteydessä oleva kuluttaja on kohdattava yksilönä. 66 % kuluttajista sanoo odottavansa brändin ymmärtävän heidän uniikit tarpeensa ja odotuksensa samalla kun vain 34 %:lla brändeistä tämä toteutuu.
Vaikka tehokkaaseen kuluttajapalveluun kuuluu UKK-tietopankki yleisimpine kysymyksineen ja vastauksineen, tulee viestintä mukauttaa brändin tone of voiceen ja brändiarvoihin sekä pyrkiä luomaan kuluttajalle positiivinen asiakaskokemus.
Oikea osaaminen tehostaa ja tukee elintarvikebrändiä
Kuluttajapalvelu on vakiintunut osa brändiä, ja sitä voidaankin pitää yhtenä tärkeimmistä kohtaamispisteistä kuluttajan ja brändin kanssa. Jopa 73 % kuluttajista sanoo myös, että erityisen hyvä palvelukokemus nostaa vaatimustasoa vastaavia muita tilanteita kohtaan.
Kuluttaja voi olla hyvinkin tuohtunut. Akvamariinin ammattilaisen tehtävä on silloin saada hänelle kuultu ja ymmärretty olo, pystyä herättämään hänessä luottamus sekä pyrkiä ratkomaan nousseet ongelmat niin, että alkujaan negatiivinenkin asiakaskokemus saadaan muutettua positiiviseksi.
Akvamariini hoitaa kuluttajapalveluamme moitteettomasti jo viidettä vuotta. Arvostamme erityisesti elintarvikealan osaamisen ja brändimme ymmärtämisen yhdistelmää. Arki helpottuu, kun voimme luottaa siihen, että kosketuspinta kuluttajiin hoidetaan asiantuntemuksella ja osaamisella.
Riikka Haarasilta-Suutarinen, markkinointipäällikkö, Pågen
Asiantuntijoillamme on lähes kahdenkymmenen vuoden kokemus elintarvikeviestinnästä ja alan erilaisista toiminnoista. Ulkoistettu kuluttajapalvelu pystyy tarjoamaan erityistä substanssiosaamista mm. elintarvikealan tuntemuksen, brändiarvojen toteuttamisen sekä osaavan asiakaspalvelun kautta.
Elintarvikealan lisäksi asiantuntijamme ovat työhönsä sitoutuneita asiakaspalvelun ammattilaisia. Ulkoistettu kuluttajapalvelu vapauttaa brändin in-house-työntekijöitä jättäen heille aikaa keskittyä ydintehtäviinsä. Se, että työntekijä kykenee keskittymään työnsä tekemiseen laadukkaasti ja tehokkaasti kasvattaa samalla sitoutuneisuutta – ja sitoutunut työntekijä puolestaan on jopa 38 % tehokkaampi tehtävissään.
Uskalla ulkoistaa kuluttajapalvelu
Ulkoistaminen ei ole enää kirosana – maailma on muuttunut! Turhaa ovat pelot brändimielikuvan särkymisestä, pitkistä vasteajoista tai tiedonkulun katkeamisesta kuluttajan, kuluttajapalvelun sekä brändin välillä; nämä haasteet sijoittuivat aikaan ennen nykyisiä viestintävälineitä ja pilvipalveluita.
Hyvin hoidettu ulkoistettu kuluttajapalvelu muun muassa
- Vapauttaa yrityksen resursseja muuhun käyttöön, kuten tuotekehitykseen ja markkinointiin
- Näyttäytyy kuluttajalle erittäin tehokkaana ja ripeänä brändin osana, jonka vasteaika on lyhyt
- Synnyttää luottamusta brändin ja asiakkaan välille osaavan asiakaspalvelun ja elintarvikeviestinnän yhdistelmänä
- Takaa kuluttajapalautteen tehokkaan keräämisen ja viemisen eteenpäin sekä antaa tietoa uusimmista trendeistä.
Akvamariinin ulkoistetusta kuluttajapalvelusta tulee helposti omaksuttu brändin osa tiiviin yhteistyön avulla. Kuluttajapalvelun lisäksi kokenut elintarviketiimimme tarjoaa muita viestinnän palveluita, kuten yritys- ja tuoteviestintää, vaikuttajamarkkinointia tai kriisiviestintää.
Voit lukea lisää ulkoistetun kuluttajapalvelukonseptimme toimintatavoista esitteestämme tai pyytää yhteydenottoa täyttämällä esitietolomakkeen.