Koti ja vapaa-aika: Caset Jysk, HP ja Haikon Kartano

Koti- ja vapaa-aika – tuotelanseeraus toi uusia ulottuvuuksia

Ihminen kokoaa ympärilleen omannäköisensä maailman. Toiset ovat esteetikkoja, toiset innostuvat käytännön hyödyistä – jokaisen koti ja vapaa-aika kuvastaa häntä yksilönä. Jokaisella on oma tyylinsä ja makunsa oman persoonansa mieltymysten mukaan – lävistyksistä tunturimökkiin, matkustustavan kriittisestä valitsemisesta hyväntekeväisyyteen, kertakokeilusta klassikkoon.

 

Kuinka erottautua kilpailijoista kodin ja vapaa-ajan tuotteissa ja palveluissa?

Kodin ja vapaa-ajan tuotteiden tai palveluiden viestintä liittyy usein sesonkeihin. Aiheet kiinnostavat usein ajankohdasta riippuen; kesää vasten auringolta suojautuminen, talvea kohti auringon taas näkeminen.

Sesonkiluonteisuus ohjaa vahvasti kuluttajien valintaa ja siten myös viestinnän suunnittelua ja sen kohdentamista. Kilpailu kuluttajien huomioista käy yhä kiivaampana uusien innovatiivisten tuotteiden vallatessa markkinoita kasvavaan tahtiin. Tämä haastaa brändit ja niiden tarinat: kuinka luoda uniikki positiointi markkinoilla ja erottautua muista?

 

Ratkaisuina oma tarina ja viestinnän erottuvuus

Brändien identiteetin kirkastaminen on kaiken alku. Ketä haluamme puhutella ja millä äänensävyllä? Kuluttajathan kyllä tietävät, mitä haluavat – tai näin he usein luulevat. Moninaiset kanavat ja tekniset mahdollisuudet auttavat kohtaamaan tämän individualismin aaltoihin huuhtoutuneen yleisön, kunhan tarina on tarpeeksi puhutteleva ja kohderyhmälle merkityksellinen.

Kodin ja vapaa-ajan kategoriassa hyviä tuloksia tuovat usein merkitykseen ja tunteisiin vetoavat konseptit ja sisällöt. Kun brändiin yhdistetään perheeseen ja lähimmäisiin liittyvät lämpimät tunteet, huolettomien kesäpäivien vapaus, haaveet unelmien kodista, ihanan vaivattomasta tai tehokkaastakin arjesta, on kohderyhmälle mahdollista rakentaa pysyvä muistijälki.

Ratkaisun ytimessä ovat oman tarinan ja ydinviestien kirkastaminen. Brändin rakentamisesta tulee merkityksellistä johdonmukaisella suunnittelulla ja pitkäjänteisellä toteutuksella. Alla esimerkkejä muutamista.

JYSKin lanseeratessa kesän tuotevalikoimansa, veimme sisustusalan toimittajat ja vaikuttajat Meripaviljonkiin ja rakensimme jään päälle kuuman kesän. Hätkähdytimme ajankohdassa. Täydensimme vaikutelmaa tarkoin rakennetuin viestein, niin sisustuksen ammattilaisille kuin toisaalta yritysviestinnän näkökulmasta. Ideoimme, kontaktoimme ja palvelimme – erinomaisin tuloksin.

HP:n lanseeratessa uudet monikäyttöiset kotitulostimet, päätavoitteena oli inspiroida kohderyhmää havainnollistaen, mitä kaikkea uutuuksilla voikaan tehdä. Media- ja vaikuttajatapahtuman osallistujat saivat tulostaa ja askarrella joulukoristeita, kortteja ja lastenjuhlien rekvisiittaa. Omien rakkaiden kuvia sai tulostaa suoraan älypuhelimesta. Tuoteuutuuksille luotiin kuluttajateknologia-alalla uudenlainen profiili. Saavutettu näkyvyys muun muassa perhebloggaajien ja askartelulehtien lukijoiden keskuudessa oli erinomainen.

Haikon Kartanon tavoitellessa lisää kävijöitä joulun jälkeiseen aikaan, rakensimme yhdessä uuden ruokatuotteen. Brändäys bussilliselle median edustajia alkoi jo matkalla ranskalaisen kuohuvan merkeissä. Paikan päällä tarjosimme kaikille aisteille kokemuksia sekä tietoa mielenkiitoisesta menusta ylellisiin hotellihuoneisiin ja huippukylmästä rentouttaviin kylpylähoitoihin.

Hieno brändi, huolellisesti laadittu sisältö ja hauska seura takasivat loistavan näkyvyyden!

 

Tulokset näkyvät ja tuntuvat

Kun kotiin ja vapaa-aikaan liittyvien brändien kanssa tehdään pitkäjänteistä yhteistyötä, tulosta tulee monella saralla:

  • Välitön näkyvyys nostaa usein myyntiä heti, ja tapauksesta riippuen on mahdollista rakentaa ilmiö, joka myy tietyn tuotteen tai koko kategorian varaston nopeasti loppuun (esimerkkeinä sähköpyörät, tekstiilit).
  • Vaikuttajayhteistöillä saavutetaan erittäin hyvin ennakoitavat tulokset (esimerkkeinä terveysalan tuotteet).
  • Kun ansaittua näkyvyyttä tulee 60 eri mediassa ja kanavassa, voidaan puhua ilmiöstä (esimerkkinä urheilu- ja hyvinvointituotteet).