Some ja brändäys 18-vuotiaan silmin

By |2020-11-24T15:18:51+02:0024.11.2020|

Pauliina Jännes

Kouluun mennessäni kuljen alakoulun välituntialueen läpi. Näen suuren määrän lapsia, jotka seisovat toistensa vieressä kännyköitään räpläten. Mihin katosivat sosiaaliset taidot ja oman lapsuuteni kirkonrotan pelaaminen? Sosiaalisuus on nyt liian usein puhumista viestien välityksellä eikä kasvotusten, ja pihaleikit ovat muuttuneet yhdessä pelattaviin kännykkäpeleihin.

Kun ajattelen somea 18-vuotiaan näkökulmastani, on äkkiseltään vaikea sanoa, mitä se kaikkiaan merkitsee minulle. Se on ollut elämässäni aina läsnä. Somen keskeinen tehtävä tämän päivän nuorelle on kontaktin säilyttäminen vanhojen ystävien, uusien tuttavuuksien sekä maapallon toisella puolella asuvien kavereiden kanssa. Minä ja ikätoverini olemme syntyneet somen aikakauteen. Jo alakoulussa vaihtelimme teemoja bluetoothin kautta. Myöhemmin mukaan tulivat Instagram, Snapchat ja WhatsApp. Maailmaa on vaikea kuvitella ilman sosiaalista mediaa; se on niin olennainen osa jokapäiväistä elämäämme.

Vaikka ikäluokkani on vielä nuori, some on ehtinyt muuttua olennaisesti elinaikanamme. Kaikista sovelluksista on tullut ja tehdään vauhdilla yhä esteettisempiä ja visuaalisempia. Yksi somen keskeinen käyttötarkoitus onkin itsensä brändääminen. Sovellusten avulla on myös helppo silotella ja kaunistella, mikä luo samalla järjettömiä kauneusihanteita. Tämä kehitys on jo vaikuttanut haitallisesti nuorten itsetuntoon. Brändääminen, joka on enemmänkin yritysten konsepti, on tarjoiltu meille niin nuoressa iässä, että pidämme sitä itsestäänselvyytenä.

Yhä useammat sosiaaliset mediat, kuten Snapchat ja Instagram, kaupallistuvat kiivaaseen tahtiin. Jokaiseen käyttämäämme sovellukseen on alkanut hiipiä mainoksia ilman, että kiinnitämme asiaan huomiota. Tällainen mainonta toimii kuitenkin vain, jos sitä ei ole liikaa. Esimerkiksi tietyt Instagramissa esiintyvät mainokset esiintyvät niin usein, että ne alkavat ärsyttämään pulpahtaessaan jälleen kerran esiin.

Toimiva mainos on sellainen, jonka ei edes heti tajua olevan mainos. Hyviä esimerkkejä ovat TikTokin lyhyet mainosvideot tai Instagramin Stooreissa vilahtavat videoesitteet vaikkapa jatko-opiskelupaikoista. Hyvässä mainoksessa on nopeasti käynnistyvä tarina; harvaa nuorta jaksaa enää kiinnostaa pelkkä mainostettavan tuotteen kuva ja hinta.

Some – hyvää ja huonoa

Nuorten huomiota vetävät nyt puoleensa myös ilmastonmuutokseen, kierrätykseen ja ihmisoikeuksiin viittaavat julkaisut. Jos yritys siis kertoo vähentävänsä hiilijalanjälkeään huomattavasti tai kannattavansa kasvissyöntiä, voi tämä olla paljon parempaa mainontaa kuin pelkän tuotteen mainostaminen. Samalla some pakottaa yrityksiä vastuullisempaan toimintaan.

Tavallaan kuitenkin tuntuu kuin olisimme menossa kaikkiaan väärään suuntaan. Somesta rakennetaan tietoisesti koko ajan yhä koukuttavampaa ja keskeisempää osaa elämäämme. Kuvia ja videoita selaillessa oikea maailma unohtuu helposti. 2010-luvulla syntyneet, eli nykyään noin 10-vuotiaat, tuntuvat ajautuneen digitalisaatioon ja kaiken kattavaan verkkomaailmaan syvemmin kuin oma ikäluokkani. Some luo paljon mahdollisuuksia, mutta se tuntuu kuitenkin yksipuolistavan elämää.

Minun ikäpolveni on sen ikäistä, etteivät vanhemmat ja muut auktoriteetit, kuten koulu, enää pysty vaikuttamaan puhelimen tai muiden ruutujen käyttöön kulutettavaan aikaan. Sen sijaan itseäni nuorempien somen ja kännyköiden käyttöön pitäisi vaikuttaa, koska he ovat juuri nyt kriittisessä kehityksen vaiheessa. Lapsuuden ja varhaisen teini-iän kynnyksellä on tärkeää kehittää sosiaalisia taitoja ja keskittymiskykyä, joita tarvitaan jatkossakin – eikä somessa itsensä brändäämiseen kulutetun ajan vähentäminen ehkä olekaan niin vaarallista.

Niin nuorten kuin aikuistenkin kannattaa pitää mielessä, ettei todellinen elämä tapahdu somen maailmassa vaan tässä hetkessä juuri nyt. Jos olet vanhempi, muista, ettei pelkkä ruudun ottaminen pois toimi. Lapsi tarvitsee toisen virikkeen – kannattaa siis keksiä jotain yhteistä mielekästä tekemistä. Osoitat lapsellesi, ettei elämästä nauttimiseen tarvita aina digitaalista maailmaa. Ole läsnä ja vaikuta siihen, miten lapsesi näkee itsensä ja maailman.