Korona ja kuluttajabrändien uudet viestintänäkymät

Tämän kevään, kesän ja syksyn muutokset Akvamariinin asiakkaiden elämään ovat olleet merkittäviä, ja vaikutuksia on ehditty yhdessä analysoimaan jo pitkälle ensi vuoteen. Eri toimialoilla on ollut erilainen kohtalo ikään kuin sattuman kauppanakin; Akvamariinin vahvat toimialat elintarvike, terveys, lifestyle ja sport eivät lopulta ole kuuluneet pahimpiin kärsijöihin. 

Tilanne voidaan tiivistää näin:

  • Ruoka tekee kauppansa, mutta horecan tilanteen tietävät kaikki
  • Ihmiset ovat lähteneet liikkumaan ja urheilemaan urakalla – ostaen tavaransa lähinnä erikoiskaupasta
  • Terveys on prioriteetti numero yksi
  • Kotoilutrendi on huipussaan.

 

Myynti on siis lopulta peräti kasvanut monilla tutuilla toimialoilla. Kaikesta huolimatta koronaan liittyvät vaarat vaanivat niitäkin nurkan takana luoden epävarmuutta: Korona saattaa aiheuttaa toimitusongelmia. Etäyhteydet eivät aina parhaalla tavalla edistä b2b-sisäänmyyntiä. Jälkijunassa tuntuvat kansalliset ja globaalit talousvaikutukset mietityttävät.

 

Uudet keinot vai pussillinen vanhoja?

Kaikkien henkisten digiloikkien äiti on nyt nähty. Brändit ovat pakon edessä hyvinkin ripeästi testanneet monenlaisia keinoja niin sisäänmyynnin kuin lehdistöviestinnänkin areenoilla. On nähty puuduttaviakin kansainvälisiä puolituntisia tuotepäällikön kertoessa uudesta lempilapsestaan. On saatu yllättävää sukseeta kansainvälisiä messuja korvaavissa digitoimissa. On oltu globaalin markkinointibudjetin äkkinäisen jäihin panemisen uhrina – ja koettu vapautus siitä. Mutta ennen muuta on oltu luomassa onnistuneita interaktiivisia lanseerauksia.

Jo alkukesästä näimme, mikä pressi- ja b2b-kohderyhmien digilanseerauksissa toimii ja mikä ei – ja millaiset uudet asiat ovatkin yhtäkkiä mahdollisia koko maailman äkkinäisen digiorientoituneisuuden vuoksi. Yhdessä asiakkaidemme kanssa olemme huomanneet, että on myös monta ”maan tapaa”, joista olemme nyt voineet ja halunneet luopua täysin ylimääräisinä koukeroina.

Koronan ansiosta tämä heinäkuu sujuikin yllättävän pitkälle viestinnän uusien konseptointien kanssa, mutta mikäs sen mukavampaa kesälläkään kuin luova työ! Vuoteen 2020 oli näköjään odotettava sitäkin, että mökillekin viimein saatiin ergonominen työpiste.

Kaikkiaan maailman menossa riittää taas pitkään ihmettelemistä – mutta se tehdään nyt varsin uudistuneella otteella.