Ilmastonmuutos vaikuttaa yrityksesi kasvuun

By |2019-08-01T10:04:58+02:0012.12.2018|

Ilmastonmuutoksen vaikutuksista on keskusteltu vilkkaasti YK:n kansainvälinen ilmastokokouksen myötä. Odotukset kokouksen tavoitteelle ovat olleet korkealla, vaikka todennäköisyys 200 valtion edustajan yksimieliselle tahtotilalle on herättänyt suuria epäilyksiä.

Presidentti Niinistö kiteytti puheenvuorossaan, että toivoa on, mutta aikaa ei ole hukattavaksi. Suomi haluaa näyttää, että yhteiskunta voi saavuttaa hiilineutraaliuden hyvinvointia ja talouskasvua uhraamatta. Talkoissa tarvitaan nyt jokaista, niin yksilö- kuin yritystasollakin, jotta meillä kaikilla on tulevaisuus, jota kohti haluamme kulkea.

Yritysvastuu on meidän kaikkien vastuu 

Keskustelu vastuullisuudesta ja yritysvastuusta on niin trendikästä, että vaarana on jo merkityksen hämärtyminen.  Esimerkiksi ilmastonmuutos vaikuttaa yritysten kasvuun kuitenkin niin kovalla tahdilla, että yritysten vastuu ilmastotalkoissa on kiistaton. On jopa sanottu, että nykypoliitikoilta valta on valumassa kovaa vauhtia yrityksille. Haaste on siis yhteinen, mutta niin ovat myös mahdollisuudet.

Yritysvastuu on meidän kaikkien vastuu. Keskeistä vastuullisuustyössä on rakentaa yrityskohtainen suunnitelma ja viestiä sen eri vaiheista johdonmukaisesti sekä sisäisesti henkilökunnalle että ulkoisesti asiakkaat ja sidosryhmät kohderyhminä. Pienetkin askeleet vievät eteenpäin pitkällä aikavälillä, kun yritysvastuuta hoidetaan aidon sitoutuneesti. Onneksi strategisempi ote aiheeseen kasvaa vauhdilla, ja päälle liimattujen tekojen aika alkaa olla ohitse. Täytyy vain osata tunnistaa yrityskohtaiset mahdollisuudet ja toteuttaa nämä liiketoimintaa parhaiten palvelevalla tavalla. Muutamat kysymykset voivat auttaa alkuun:

  1. Miten henkilöstösi puhuu yrityksesi vastuullisuudesta?
  2. Näkyykö vastuullisuustyö yrityksesi sisäisissä ja ulkoisissa kanavissa? Jos, niin miten?
  3. Onko vastuullisuus yrityksessäsi tavoitteellista tekemistä vai onko se jokin erillinen kehitysprojekti?
  4. Onko vastuullisuus integroitu yrityksesi liiketoimintaa strategisella tasolla, kuka sitä johtaa ja miten siitä viestitään?

Tunnista yrityksesi vahvuudet

Vastuullisuusasioissa konsultoivana viestintätoimistona olemme Akvamariinissa huomanneet, että yrityksissä koetaan epävarmuutta omien vastuullisuusmahdollisuuksien tunnistamisessa. Vastuullisuustyön ja tekojen kirjo yrityksissä onkin valtava – ja näin juuri on hyvä. Kahta samanlaista yritystarinaa ei onneksi ole olemassa. Pääasia on tunnistaa omasta liiketoiminnasta yritysvastuun mahdollisuudet ja toteuttaa niitä läpinäkyvästi omien arvojen mukaisesti.

Kansainvälisen tutkimusnäytön mukaan liiketoimintaan huolellisesti integroitu vastuullisuustyö luo kilpailuetua ja lisää tuottoa pitkällä aikavälillä. Strateginen vastuullisuus hyödyttää myös asiakasuskollisuutta sekä henkilöstön hyvinvointia ja viihtyvyyttä. Hyödyt kannattavuudelle ovat kiistattomat.

Kysy lisää: tiia.norppa@akvamariini.fi