Tapahtumat2019-09-17T09:52:46+02:00

Project Description

Food for Media: muistijälki luodaan elämyksillä

Elintarvikealan suurin suomalainen kaupallinen pressipäivä on Food for Media. Tapahtuma rakennetaan median ja yrityskohderyhmien tarpeet ja näkökulmat perinpohjaisesti tuntien. Avaimet käteen -henkinen tilaisuus palvelee niin uutuustietoa, trendejä ja syvempää yritystietoa metsästävää toimittajaa kuin kauden uutuuksien markkinointiin potkua hakevaa ruoka- ja juomateollisuuttakin.

Akvamariinin konseptitapahtumassa käy vuosittain noin 100 toimittajaa, vaikuttajaa ja ravitsemusasiantuntijaa, ja vuonna 2019 kiitetty pressipäivä täytti 10 vuotta. Kohderyhmät puolin ja toisin kokevat strategisten suhteidensa kehittyvän tapahtumassa.

Haasteiden ytimessä brändi ja jakelu

Elintarvikeala on uutuusvetoista. Myönteisiin haasteisiin kuuluu, että ruoasta, juomasta ja ravitsemuksesta on tullut muun hyvinvoinnin tapaan megatrendejä.

Kiinnostus uutuustuotteisiin ja elintarvikealan innovaatioihin on suurta, mutta samalla ovat kasvaneet sekä kuluttajien että b2b-sidosryhmien vaatimukset: miten kulloinenkin trendi liittyy minuun tai asiakaskuntaamme; onko yritys vastuullinen; miksi kuluttajat ostaisivat juuri tätä tuotetta? Miten minä haluan syödä arjessa; miten nämä valinnat vaikuttavat terveyteeni; millaista on minun herkutteluni parhaimmillaan?

Teollisuus vastaa huutoihin parhaansa mukaan ja liiketoiminnan realiteettien puitteissa. Mitä lanseerata, missä aikataulussa, missä kanavassa; miten luoda lumipalloefekti; entä miten tukea pitkän linjan perusbrändiä ja -tuotetta?

Miten saamme jakelukanavat ymmärtämään yrityksemme toimintamallin edut, osaamisemme syvyyden ja luotettavuuden? Toimisiko tämä tuote myös horecassa? Kysymyksenasettelu on aina laajaa – ainakin silloin, kun suunnitelmat laaditaan hyvin.

Tapahtuma on voimakas viestintävälittäjä

Jotta viestistä tulee kiinnostava, on monimutkaisetkin asiat saatava vaikuttamaan yksinkertaisilta.

Tapahtuma on oivallinen keino luoda brändistä hallittu mielikuva viestien portinvartijoille, kuten medialle, vaikuttajille, asiantuntijoille tai jakelukanavien päättäjille. Brändinrakentamisen ohella strategisten suhteiden vahvistaminen tapaamisissa on merkittävä hyöty yritykselle.

Tapahtuman suunnittelu ajoittuu luonnostaan sellaiseen uutisointivaiheeseen, jossa kaikki markkinointiviestintä kannattaa suunnitella erityisen koordinoidusti ja tietenkin harkitun monikanavaisesti.

Tulos tai ulos – jälki näkyy

Onnistuneen tapahtuman suunnitteleminen ja toteuttaminen on vahvaa osaamista vaativa prosessi, jossa brändin markkinointiviestinnän elementit parhaimmillaan yhdistyvät laajasti. Ellei suunnittelija ymmärrä perinpohjaisesti kohderyhmien – eli eri asiantuntijaryhmien – omia haasteita, tavoitteita ja kiinnostuksen kohteita, ei näyttäväkään toteutus tuo tulosta.

Kun haetaan asiantuntijatilaisuuksista liiketoiminnallista hyötyä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, ovat sisältö, kohdennus, toimialaosaaminen ja strategiset suhteet ratkaisevia tekijöitä.

Akvamariini on järjestänyt omien konseptinsa mukaisia media- ja vaikuttajatapahtumia säännöllisesti jo kahdentoista vuoden ajan keskimäärin viidesti vuodessa – Food for Media, Akvamariini Open House ja Akvamariini Influencer Day ovat houkutelleet puoleensa vuosittain satoja vierailijoita ja kymmeniä brändejä, viestien loppukohderyhminä ennen muuta kuluttajat.

Oman runsaan lisänsä tapahtumakokemukseemme tuovat kymmenet ja kymmenet brändien omat tilaisuudet, joissa toimittajille ja vaikuttajille karttuu kokemuksia täydellisen pastan keittämisestä kolmen ruokalajin illallisiin, purjehtimisesta paljasjalkajuoksuun, tai tehdasvierailujen linjastojen ääreltä aina hyvinvointia edistävään huippukylmään.

Erityisesti elintarvikealalle olemme lisäksi järjestäneet menestyksekkäitä asiantuntijatilaisuuksia ja – paneeleja, joiden loppukohderyhmät ovat nekin olleet asiantuntijat, kuten ravitsemuksen ja terveydenhuollon ammattilaisia ja poliitikkoja.

Asiakkaille tapahtumiemme kautta saavuttamamme näkyvyys lasketaan yhteensä vuositasollakin miljoonissa.

Tapahtumat, tapahtumamarkkinointi, brändin rakentaminen, markkinointiviestintä, viestintästrategia, näytejakelu, kokeileminen, maistattaminen, strategiset suhteet, viestinnän kokonaisuus, viestintäsuunnitelma, kohderyhmät, media, kuluttajat, asiantuntijat, poliitikot, lokalisointi