Vaikuttajamarkkinointi vuonna 2019 – checklist vaikuttajayhteistöiden tekijälle

By |2019-01-11T09:01:44+02:0010.12.2018|

Vaikuttajamarkkinoinnin trendi jatkaa vahvistumistaan vuonna 2019. Jopa 65 % WFA:n tutkimukseen osallistuneista kertoo vaikuttajamarkkinointiin käytettävän budjetin kasvavan lähitulevaisuudessa. Vaikuttajayhteistyöt ovat jo luontainen osa monen yrityksen markkinointiviestinnän palettia, mutta kilpailun kiihtyessä vaikuttajamarkkinointiin täytyy panostaa yhä enemmän, eikä vaikuttajamarkkinointia kannata enää tehdä pelkän tekemisen vuoksi.

Kirjoitimme aiemmin vaikuttajamarkkinoinnin hyödyistä. Nyt päätimme koota viiden kohdan checklistan, joka jokaisen vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisen tulisi mielestämme vuonna 2019 hallita.

  1. Kaikki alkaa tavoitteista
    Vaikuttajamarkkinoinnin toimilla on aina oltava selkeät, mitattavat ja realistiset tavoitteet, jotka johdetaan suoraan markkinoinnin laajemmista tavoitteista. Yleisesti käytettäviä tavoitteita ovat esimerkiksi brändinäkyvyyden lisääminen, brändimielikuvan muuttaminen tai suora myynnin edistäminen.
  1. Strategia ohjaa toimia
    Johdonmukainen ja asetetuista tavoitteista kumpuava vaikuttajamarkkinoinnin strategia määrittelee kampanjan toteutuksen: mitä kampanjamekaniikkoja valitaan, mikä on kohdeyleisö, millä aikataululla yhteistyöt toteutetaan, miten kampanjan budjetti määrittyy. Vaikuttajamarkkinoinnissa mahdollisuudet ovat lähes rajattomat!
  1. Löydä tavoitteisiisi sopiva vaikuttaja
    Vaikuttajien kirjo on valtava, mutta kun yhteistyöhön löydetään juuri oikea vaikuttaja, ovat tulokset usein loistavia. Huolellinen pohjatyö auttaa myös paljon puhuttaneiden feikkivaikuttajien tunnistamisessa. Vaikuttajan valinnassa ajaudutaan pelkkiä seuraajamääriä tuijottamalla helposti harhaan. Kaikkein tärkeintä onkin, että vaikuttaja tavoittaa ja aidosti puhuttelee oikeaa kohderyhmää. Toisaalta vaikuttajan on myös istuttava brändin arvomaailmaan. Kasvava trendinä on yhteistyö pienempien, mutta usein tehokkaasti yleisönsä sitouttavien mikrovaikuttajien kanssa.
  1. Mittaa tuloksia
    Raportointi, raportointi, raportointi. Tätä emme voi painottaa tarpeeksi. Kun tavoitteet ja mekanismit on valittu huolellisesti, pystyt mittaamaan saamiasi tuloksia ja näkemään kampanjasi todellisen arvon. Toteutuivatko konversiot? Muuttuiko brändimielikuva? Kasvoiko myynti? Kerätty data on kullanarvoinen oppi ja apu tulevien kampanjoiden suunnittelussa.
  1. Varmista laatu yhteisellä ohjeistolla
    WFA:n tutkimuksen mukaan vaikuttajamarkkinointia tekevistä yrityksistä 39 prosentilla on erillinen vaikuttajamarkkinoinnin ohjeistus, ja lisäksi 32 prosentilla ohjeistus on integroitu laajempiin markkinoinnin linjauksiin. Mitä suuremmasta tai kansainvälisemmästä organisaatiosta on kyse, sitä tärkeämpää on yhteisten toimintamallien ja brändikohtaisten ohjeistusten kirjaaminen kampanjoiden laadun varmistamiseksi ja prosessien tehostamiseksi.

Hyödynnä kumppania vaikuttajamarkkinoinnissa
Akvamariini toimii vuosien kokemuksella koko somevaikuttajien laajan ja kirjavan kentän kanssa. Samalla tapaamme henkilökohtaisesti lukuisia vaikuttajia esimerkiksi Akvamariini Showroom -tapahtumissamme. Autamme asiakkaitamme tavoittamaan kohdeyleisönsä tehokkaasti aina räätälöityjen vaikuttajayhteistöiden toteutuksesta monipuolisiin tapahtumiin. Kannustamme lisäksi asiakkaitamme parempaan vaikuttajamarkkinointiin myös brändikohtaisillaa vaikuttajamarkkinoinnin ohjeistoilla.

Vaikuttajayhteistyö tai muut viestinnän toimet mietinnässä? Ota yhteyttä meihin!