toimialojen PR-tapahtumat YouSport for Media Tammikuu 2021 SS2021

Toimialojen PR-tapahtumat muuttuivat virtuaalisiksi

Elintarvikeala ja sporttitoimiala ovat jo yli vuosikymmenen ajan koonneet mediaa toimialan keskitettyjen yhteisten esittelyiden ääreen ja toimialojen PR-tapahtumat ovatkin vakiintuneet arkeen. Meillä tiedetään, että kilpailijan vieressä esiintyminen on saattanut aluksi epäilyttää, vaikka tuotteet ovat ripirinnan entuudestaa jo myymälöissä ja verkossa. Yhteisesiintymiset ovat kuitenkin niin kustannustehokkaita esiintyville brändeille ja median edustajille, ettei epäilyksille lopulta ole jäänyt sijaa.

Onnistuneen lanseerauksen lähtökohtana on totta kai, että brändi uskoo itseensä. Omat vahvuudet ja myyntiargumentit on hyvä kertoa selkeästi sen sijaan, että pistäisi päänsä puskaan kavereiden kehuessa tuotteitaan. Monelle on tullut bonusyllätyksenä kilpailijoihin tutustumisen hauskuus ja hyödyllisuus.

Korona pakotti hoitamaan niin mediaesittelyt kuin myynnin B2B-asiakkaillekin verkossa. Samaan aikaan siirtyivät myös toimialojen PR-tapahtumat verkkoon. Virtuaaliesiintyjät ovat olleet ensimmäisten kokemusten jälkeen helpottuneita:

”Tämähän on nyt kyllä tätä päivää. Ei tästä enää kokonaan vanhaan palata, se on selvä.”

”Omaa esiintymistä voisi vielä skarpata ensi kerralla.”

Tätä käsitystä tukevat myös monet tutkimukset ja tästä onkin hyvä jatkaa – tarvittaessa myös media- ja esiintymisvalmennuksen kautta. Toimittajat ja vaikuttajat puolestaan ovat todenneet, että pressitilaisuuden seuraamisessa sohvalta on etuisuutensa, vaikka ihmisiä jatkossa tietenkin halutaankin jälleen tavata. Näin sanottiin esimerkiksi alkuvuoden 2021 YouSport for Media SS2021 -tapahtumasta:

”Tämä on hyvä tapa antaa palautetta ja toiveita brändeille.”

”Hieno virtuaalipressi (myös teknisesti), kiitos!”

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että virtuaalipressin ehkä oletetaan olevan optio jatkossakin.

 

Toimialojen PR-tapahtumat vaativat helppoutta ja osuvuutta

Hyvän pressitilaisuuden kokonaisuus ja rakenne vastaavat ihmisluonnon perushuutoon: useimmat meistä kun haluavat tehdä asiat mahdollisimman vaivattomasti, joskin hyvin – ja työasiat etenkin. Lisäksi on mukava verkostoitua ja tavata tuttuja!

Jos tapahtumasuunnittelu on oikeissa uomissaan, kutsun vastaanottaja tuntee, että tämä on juuri minulle. Itse tapahtumassa hän huomaa, että asiat on mietitty valmiiksi ja tiedonsaanti tehty helpoksi.

Ammattilaisyleisö tarvitsee enemmän kuin leipää ja sirkushuveja. Se tarvitsee hyvin jäsenneltyjä ja dokumentoituja sisältöjä, jota se voi hyödyntää vaivattomasti. Me lähdimme ratkaisemaan virtuaalipressejä käyttäjäkokemus edellä.

 

Alustavalikoima on täynnä mahdollisuuksia

Yhteistapahtumia voi rakentaa enemmän tai vähemmän edullisesti, oman valinnan ja tarpeiden mukaan. Valmiin materiaalin ja studioesiintymisen kompakti yhdistelmä puolestaan on hyvä ja toimiva, kun se on rakennettu osaavasti. Tämä tarkoittaa sekä tomialan että sen kohdeyleisön hyvää tuntemusta teknisen osaamisen ohella.

Toimialalla tunnettujen b2b-brändien, kuten toteuttamamme elintarvikealan Food for Media -tapahtuma ja YouSport-ammattimedia, ollessa käytössä voidaan esittäytymisiä keskittää myös sosiaaliseen mediaan tai webinaarimuotoon. Näin saadaan edullisempia ratkaisuja ja tarvittaessa tiheämmin toistuvia tuotteiden sesonkeihin ajoitettuja virtuaalitapahtumia ja -lanseeraustilaisuuksia.

Pitkäjänteiset livekonseptit siirrettiin verkkoon yhdistelemällä oikeanlaiset osaamisalueet – kuten rautainen juontaminen, viestintäosaaminen, toimialaosaaminen ja digitaalinen osaaminen. Niin tekstit, kuvat kuin tuotteetkin kulkevat kuitenkin edelleen myös omissa kanavissaan, joten kuluttajatoimialojemme tapahtumia voi todellakin kutsua hybrideiksi.

Näin toteutimme alkuvuoden ensimmäisen toimialojen PR-tapahtuman sportin ammattilaisille, YouSport for Media SS2021. Yhdistimme livestriimauksen neljän eri brändin omiin tuotevideoihin ja esityksiin haastatteluiden lomassa, jolloin virtuaalipressin kokonaisuudesta tuli ammattimaisen näköinen ja huoliteltu.

Tapahtuma vietiin luonnollisesti myös sosiaaliseen mediaan, tiedotepankkeihin ja viestinnällinen ”jälkityö” hoidettiin kuten livetapahtumankin kanssa. Digitaalisesti toteutetun tapahtuman osalta kaikki oli mitattavissa, joka on nykypäivänä erittäin tärkeää.

Toimialaan erikoistuneen ja osaavan median houkutteleminen paikalle on kuitenkin se vaativin tehtävä virtuaalisestikin; tekninen osaaminen tarjoaa vasta puitteet. Kun viestintätoimistona tunnemme sekä yleisön että brändien tavoitteet ja erityispiirteet, alkavat mahdollisuudet toimivan kokonaisuuden luomiseen jo olla realistisia.

Seuraavassa vaiheessa globaali toive lienee päästä takaisin järjestämään toimialojen PR-tapahtumat livenä – mutta varmasti vain osin. Tänä keväänä me jatkamme YouSport for Media FW21/22 -pressitapahtuman parissa jälleen hybridinä, kuten myös Food for Media 2021 -pressitapahtuman kanssa.

Brändin edustajana voit edelleen olla meihin yhteydessä ja tiedustella mahdollisuutta päästä esittelemään yrityksesi uutuudet näissä, sekä tulevissa tapahtumissa!

Kysy meiltä lisää!
pia.jannes@akvamariini.fi
info@akvamariini.fi