Korvaako teköäly viestijän?
Teko-/tuki-/keinoäly saa paljon ilmatilaa, eikä suotta. Tekstintuotannossa se on jo arkinen apuväline tietohauissa ja checklistamaisessa kartoittamisessa. Pyynnöstä syntyy myös siisti tiedote tai postaus – mutta ei kovin kiinnostava.
Terän tekoälyn luomilta teksteiltä taittaa se, että ne ovat latteita synteesejä tutunoloisista asioista. Jotta ote olisi vähänkään näkemyksellinen, tekoälyn tulisi analysoida ja hyödyntää paljon täsmätietoa myös aihetta ympäröivistä relevanteista teemoista. Jokaisen mielenkiintoisen ja uutta luovan tekstityön toteutuksessa tarvitaan myös mielipiteitä sekä jatkuvia pieniä kannanottoja ja ratkaisuja. Näin on erityisesti, jos kyseessä on konsultoiva työ, jossa pyritään ajattelemaan valistuneesti asiakkaan puolesta.
Ihan vielä tekoälystä ei olekaan tekijäksi, joka osaisi hyödyntää esimerkiksi brändiviestinnässä relevantin taustatiedon – vaikka se sillä käytössä olisikin. Totuus on, etteivät brändin arvot, pääviestit, toimialan lainalaisuudet tai (usein luottamuksellinen) tieto yrityksen ajankohtaisista tavoitteista niin vain taitu nyansseiksi pääteemaa siivittämään. Saati siitä edelleen osuviksi kokonaisviesteiksi.
Käytössämme on kuitenkin kelpo apuväline, jota kannattaa hyödyntää. Katsotaan, mihin kehitys seuraavaksi etenee.