• Ruokaan ja juomaan liittyvät ongelmat luovat herkästi tarpeita kriisiviestinnälle

Kriisiviestintä elintarvikealalla: vältä sudenkuopat fiksusti

By |2019-10-10T09:40:47+02:0024.09.2019|

Ruokaa ja juomaa nautitaan joka päivä.

Elintarvikeala tarjoaa tuotteita, jotka ovat läsnä elämässämme jatkuvasti. Siksi paljon ehtii myös sattua ja tapahtua.

Ruoalla meille monia merkityksiä: ravitseminen, terveyden ylläpitäminen tai hoitaminen, itsensä ja toisten hemmotteleminen, sosiaalisten ja kulttuurillisten tapojen merkitys. Ruoka liittyy myös erityishetkiin, joissa halutaan nauttia ja viihtyä. Elintarvikealan yrityksellä onkin paljon paikkoja myös epäonnistua, sillä ongelmat ruuan saatavuudessa, maussa tai laadussa saavat ihmiset reagoimaan voimakkaasti.
Vielä kriittisempää on, jos elintarvike onnistuu uhkaamaan ihmisen terveyttä tai henkeä.

Kriisiviestinnän ja haasteiden ennakoimisen pitäisikin olla avainasemassa elintarvikealan viestintästrategioissa. Avoimuus ja selkeät viestinnän toimintamallit auttavat kiperissä tilanteissa pitkälle.

Kriisejä voi ennakoida ja jopa välttää

  • Varmista tasainen laatu. Laadunhallinta on myös odotusten hallintaa; ihmisillä on vahva suhde brändeihin, joilla on merkitystä heille, ja ruuan suhteen tutut ja hyväksi havaitut brändit korostuvat sekä arjen helpottajina että hemmotteluhetkien kruunaajina. Jos tuttu brändi pettää odotukset, se voi olla jo itsessään kriisin tai kohun paikka. Etenkin lapsille suunnattuihin tuotteisiin, kuten äidinmaidonkorvikkeisiin ja lastenruokiin, liittyvät kriisit menevät kuluttajalla oikeutetusti tunteisiin.
  • Panosta toimivaan ja nopeasti reagoivaan asiakaspalveluun, jotta pieniinkin epäkohtiin voidaan heti tarttua henkilökohtaisesti. Anna asiakaspalvelulle tarpeeksi tilaa käyttää omaa harkintavaltaa tilanteiden ratkomiseksi ja pidä huolta, että sisäinen viestintä asiakaspalvelun kanssa toimii saumattomasti. Kuuntele aktiivisesti asiakaspalvelun terveisiä asiakkaiden kommenteista ja usein toistuvista kysymyksistä.
  • Laadi suunnitelma kriisiviestinnän varalle ja mieti etukäteen laajasti erilaisia skenaarioita. Uhkia ruokateollisuuden brändeille tulee monesta suunnasta, tässä muutamia esimerkkejä:
    • Tuotantomaiden ongelmat ja esimerkiksi riehuvat epidemiat voivat olla potentiaalisia kriisin aiheuttajia, vaikka kytkös omaan tuotteeseen olisi heikko tai jopa olematon. Epätietoisuus ja pelko ruokkivat helposti spekulaatioita ja huhuja. Vaikkapa hullun lehmän tauti, listeriaepäilyt sekä yrityksistä riippumattomat tuotantoon liittyvät kohut ovat tästä hyviä esimerkkejä.
    • Yleisten puheenaiheiden ja trendien, kuten tiettyjen ruoka-aineiden leimautuminen epätrendikkääksi tai terveydelle haitallisiksi, merkitystä omalle liiketoiminnalle kannattaa miettiä.
    • Yhä keskeisempää on ottaa huomioon myös laajat ihmiskuntaa koskevat haasteet, esimerkiksi  ilmastonmuutos ja ruoantuotannon vaikutus siihen.
  • Pysy tietoisena oman alasi ja tuoteryhmiesi ympärillä pyörivistä puheenaiheista. Laaja toimialaosaaminen, kattava mediaseuranta ja kuluttajien kuuntelemine tarjoavan hyvän lähtökohdan!

 

Lue lisää Akvamariinin kriisiviestinnän palveluista