• Meira on ollut Akvamariinin asiakkaana vuodesta 2015, ja yhteistyöhömme sisältyy koko viestinnän kirjo yritysviestinnästä tuoteviestintään ja vastuullisuustyöhön.

Asiakasesittelyssä Meiran strategia- ja vastuullisuusjohtaja: ”Työni onnistuu, kun saan ihmiset mukaan tekemään yhteisiä tavoitteita”

By |2020-01-13T09:48:00+02:0007.01.2020|

Tässä juttusarjassa esittelemme mielenkiintoisia urapolkuja, joita kaikkia yhdistää viestinnän vahva läsnäolo. Ensimmäisenä vuorossa on Meiran strategia- ja vastuullisuusjohtaja Marleena Bask. Meira on ollut Akvamariinin asiakkaana vuodesta 2015, ja yhteistyöhömme sisältyy koko viestinnän kirjo yritysviestinnästä tuoteviestintään ja vastuullisuustyöhön.

 

Meiran strategia- ja vastuullisuusjohtaja Marleena Bask

Mitä työnkuvaasi kuuluu nyt ja millaisia töitä olet aiemmin tehnyt?

Aloitin urani aikanaan liikkeenjohdon konsulttina ja viimeiset kymmenen vuotta olen toiminut markkinoinnin ja kotimaisten brändien johtamisen parissa. Jo osana markkinointipäällikön roolia hoidin vastuullisuusasioita ja viime vuoden alusta olen vastannut Meiralla strategiasta sekä vastuullisuudesta.

Strategiajohtajana vastaan koko strategiaprosessista ja tuen funktion vetäjiä sekä keskijohtoa heidän työssään: strategian luomisessa ja jalkauttamisessa osaksi vuosisuunnittelua ja tätä kautta päivittäistä tekemistä. Sama oikeastaan koskee vastuullisuutta; meillä Meiralla vastuullisuus asuu jokaisen tiimin työnkuvassa ja perusvastuissa. Minun rooliini kuuluu ison kuvan piirtäminen ja suuntaviivojen antaminen – toki myös konsultointi päivittäisessä tekemisessä.

 

Miten päädyit nykyiseen tehtävääsi?

Totesimme Meiralla jo vuonna 2017, että tarvitsemme johtoryhmätasoisen dedikoidun roolin vastaamaan strategiasta ja vastuullisuudesta. Taustani monipuolisissa markkinoinnin ja liikkeenjohdon konsultin tehtävissä sekä tietysti pitkä ura Meiralla sopi hyvin kuvaan. Kävin äitiyslomalla 2017–2018 ja palatessani aloitin uuden työni.

 

Mikä sinua kiehtoo vastuullisuus- ja strategiatyössä?

Jatkuva muutos ja uuden luominen sekä toisaalta yhdessä tekeminen ja pitkäjänteinen jalkauttamis- ja sitouttamistyö. Tämä on rooli, jota ei missään nimessä tehdä yksin. Minun työni onnistuu, jos saan ihmiset mukaan tekemään yhteisiä tavoitteita.

 

Mitkä ovat suurimpia haasteita työssäsi?

Totta kai toimintaympäristön jatkuva muutos. Juuri kun luulet saaneesi jonkun kokonaisuuden hyvälle tasolle, maali onkin jo muuttunut. Toisaalta taas ihmisten sitouttaminen ilman suoraa esimiesvastuuta, sillä se vaatii todella paljon keskusteluja, muistuttamista ja oivalluttamista. Työni parhaita hetkiä ovat ne, kun joku asia loksahtaa paikalleen ja alkaa rullata kuin itsestään eteenpäin isojenkin alkuhaasteiden jälkeen.

 

Millaisena näet vastuullisuusviestinnän roolin elintarvikealalla juuri nyt?

Vastuullisuus on aivan valtava ja vaikeakin teema, jonka alle voi laittaa ja myös laitetaan kaikkea a:sta ö:hön. Näen tärkeänä, että yritys pystyy kirkastamaan oman vastuullisuusagendansa ja viestimään sen selkeästi sekä sisäisesti että ulospäin. Kirkastaminen ja fokus ovat mielestäni ydinasioita. Yksittäisenä fokusalueena nostaisin vielä esiin ilmastonmuutoksen, jonka suhteen jokaisen yrityksen pitää kantaa kortensa kekoon päästövähennysagendallaan.